Polećcie dobre hard SF
Maciek
2017-10-26 09:16:16 UTC
Cześć,

Kupiłem sobie "Problem trzech ciał" autorstwa Liu Cixin, ale jakoś mnie
odrzuca - zostawiam to sobie na później.
Polecice coś w zamian? Lubię mocno naukowe SF, ale walory czysto literackie
również cenię ;)

Petera Wattsa czytałem wszystko.

/crosspost, fut pl.rec.fantastyka.sf-f/
--
//\/\aciek
docktor(a)poczta.onet.pl
arivald
2017-10-26 16:39:51 UTC
Post by Maciek
[...]
SF mocno wojskowe: Michał Cholewa: "Gambit", "Punkt cięcia", "Forta",
"Inwit".

Marcin Podlewski: "Głębia: Skokowiec", a przy okazji widze że dwie
nastepne części do kupienia są :-)

Paweł Majka: "Niebiańskie pastwiska"
Arivald
arivald
2017-10-26 16:45:45 UTC
Post by Maciek
[...]
I zobacz sobię wątek "Godne polecenia, "oldskulowe" Hard SF"
https://groups.google.com/forum/#!msg/pl.rec.fantastyka.sf-f/q6GQ3M4hd5o/GVsakChZDAAJ
Arivald
radek
2017-10-27 06:59:12 UTC
Post by Maciek
[...]
"Marsjanin" Weira? :D
"Kontakt" Sagan
Odyseja kosmiczna?

r.
Maciek
2017-10-27 09:24:50 UTC
Post by radek
"Marsjanin" Weira? :D
"Kontakt" Sagan
Odyseja kosmiczna?
Czytałem wszystko.
--
//\/\aciek
docktor(a)poczta.onet.pl
radek
2017-10-27 11:07:22 UTC
Post by Maciek
Post by radek
"Marsjanin" Weira? :D
"Kontakt" Sagan
Odyseja kosmiczna?
Czytałem wszystko.
Cykl Wojna Starego Człowieka.
Cykl Star Carrier
Cykl Frontlines
Cykl The Expanse
Collapsing Empire - Scalzi

R.
Maciek
2017-10-27 15:57:05 UTC
Post by radek
Cykl Wojna Starego Człowieka.
Cykl Star Carrier
Cykl Frontlines
Collapsing Empire - Scalzi
Tego nie znam, ale to chyba bardziej militarna f. niż science?
--
//\/\aciek
docktor(a)poczta.onet.pl
radek
2017-10-30 07:13:17 UTC
Post by Maciek
Post by radek
Cykl Wojna Starego Człowieka.
Cykl Star Carrier
Cykl Frontlines
Collapsing Empire - Scalzi
Tego nie znam, ale to chyba bardziej militarna f. niż science?
zależy jak na to popatrzysz. Militarna napewno, ale też i science (w
granicach rozsądku hehe).

r.
U-Kim\\Mikolaj
2017-10-28 18:34:51 UTC
Post by radek
Post by Maciek
Post by radek
[...]
Wszystkie to raczej space opera/military sf.
Expanse i Old Mans War bardzo dobre, ale jednak nie ten gatunek.

m.

---
Ta wiadomość e-mail została sprawdzona pod kątem wirusów przez oprogramowanie AVG.
http://www.avg.com
radek
2017-10-30 07:26:00 UTC
Post by U-Kim\\Mikolaj
Post by radek
Post by Maciek
Post by radek
[...]
zgadza się, ale z drugiej strony zgodnie z definicją z Wiki to hard SF
to podgatunek fantastyki naukowej, kładący nacisk na naukę i
technologię, uwzględniający wiele szczegółów technicznych - w
wymienionych przeze mnie cyklach nacisk autora na sprawy "science" jest
bardzo mocno akcentowany.

Dlatego też nie wymieniłem np. noweli Red Shirts Scalziego - to czyste
fiction, z elementami bajkowymi można rzec :) albo cykl Hyperion Cantos
Simmonsa.

r.
U-Kim\\Mikolaj
2017-10-30 14:20:14 UTC
Post by radek
Post by U-Kim\\Mikolaj
[...]
Red Shirts to popularny w ostatnich latach przykład ... Nie napiszę bo
byłby od razu spoiler :)

Dla mnie hard sf to przede wszystkim nacisk na science. Prawdopodobna
fizyka, chemia, biologia gdzie technologia wynika z wymienionych
podstaw. W military/space operze autorzy raczej bawią się zabawkami bez
zwracania specjalnej uwagi na podstawy naukowe. Ja akurat to lubię bo
często autorzy mający ambicje hard sf idą w bełkot 'jaki ja jestem
mądry' :)

Jednym z autorów, który fajnie pisze coś z pogranicza hard i opery to
Alastair Reynolds.

m.

---
Ta wiadomość e-mail została sprawdzona pod kątem wirusów przez oprogramowanie AVG.
http://www.avg.com
Maciek
2017-10-30 18:24:37 UTC
Post by U-Kim\\Mikolaj
Jednym z autorów, który fajnie pisze coś z pogranicza hard i opery to
Alastair Reynolds.
"Migotliwą wstęgę" niedawno czytałem i szału nie robi. Za dużo opera jak
dla mnie. Poza tym pisarz niestary, książka niestara, a miałem wrażenie, że
czytam jakąś ramotę z lat 50 czy 60 :)
--
//\/\aciek
docktor(a)poczta.onet.pl
radek
2017-10-31 06:17:15 UTC
Post by U-Kim\\Mikolaj
Post by radek
Post by U-Kim\\Mikolaj
[...]
w cyklu Star Carrier to science jest czasami aż do zarzygania, ciągłe
wtrącanie teorii XX wiecznych nt. wormholi, ftl i takich tam i ich
"współczesne" jak na czasy książki wytłumaczenie. Naprawdę bardzo
ciekawa sprawa. Na przykład nie ma FTL bo tak, tylko jest eleganckie
połączenie teorii napędu Alcubierre'a z rozwiązaniami współczesnymi dla
książki.

r.

r.
Jawi
2017-10-28 22:09:27 UTC
Post by radek
"Kontakt" Sagan
Te wtrącenia o religii i w ogóle akcje z jakimś kaznodzieją przyprawiały
mnie o ból głowy :)
W mojej ocenie średnia.
Freja Draco
2017-10-29 17:12:08 UTC
Post by Jawi
Post by radek
"Kontakt" Sagan
Te wtrącenia o religii i w ogóle akcje z jakimś kaznodzieją
przyprawiały mnie o ból głowy :) W mojej ocenie średnia.
W książce było OK.

Natomiast filmidło, które z tego zrobili w 1996 totalnie wypacza
przesłanie tekstu.
--
Freja Draco

Kiedy smok jest w pobliżu, nic nie będzie w stanie ci pomóc,
jeśli nie uwzględnisz go w swoich kalkulacjach.
radek
2017-10-30 07:28:17 UTC
Post by Jawi
Post by radek
"Kontakt" Sagan
Te wtrącenia o religii i w ogóle akcje z jakimś kaznodzieją przyprawiały
mnie o ból głowy :)
W mojej ocenie średnia.
ale fajnie się czytało :)

r.
Borneq
2017-11-07 13:01:44 UTC
Post by Jawi
Post by radek
"Kontakt" Sagan
Te wtrącenia o religii i w ogóle akcje z jakimś kaznodzieją przyprawiały
mnie o ból głowy :)
W mojej ocenie średnia.
Zamówiłem książkę "Kontakt"
Fabuła z Wikipedii kojarzy mi się z jednym z opowiadań Zajdla w starym
Młodym Techniku (moim zdaniem najlepsze ze świetnych krótkich opowiadań
Zajdla) gdzie mamy radioteleskopy na śnieżnym odludziu i grupę ludzi
nasłuchujących Obcych.
Freja Draco
2017-10-27 13:51:23 UTC
Post by Maciek
[...]
;)
Petera Wattsa czytałem wszystko.
Greg Egan
Charles Stross
Neal Stepenson
Ian McDonald
Richard Morgan
Williams Walter

A. Filip
2017-10-27 13:57:56 UTC
Post by Freja Draco
Post by Maciek
[...]
A polecisz konkretne "najlepsze tytuły"?
Bo większość pisarzy nie ma (w miarę) stałego poziomu ale "zróżnicowany".

Ostatnio trafiłem na kilku autorów z bardzo zachęcającą pierwszą
książką/serią którą przeczytałem i narastającym rozczarowaniem
kolejnymi książkami/seriami.
--
A. Filip
Maciek
2017-10-27 16:02:51 UTC
Post by A. Filip
Ostatnio trafiłem na kilku autorów z bardzo zachęcającą pierwszą
książką/serią którą przeczytałem i narastającym rozczarowaniem
kolejnymi książkami/seriami.
To i tak lepiej, niż trafiać na autorów, którzy mają zachęcające pomysły,
ale już pierwszej książki rozczarowujący warsztat - ptrz 90% polskiej SF/F.
--
//\/\aciek
docktor(a)poczta.onet.pl
Freja Draco
2017-10-27 18:44:32 UTC
Post by A. Filip
Post by Maciek
Petera Wattsa czytałem wszystko.
Greg Egan Charles Stross Neal Stepenson Ian McDonald Richard
Morgan Williams Walter
A polecisz konkretne "najlepsze tytuły"?
Greg Egan
- Kwarantanna,
- Miasto permutacji,
- Stan wyczerpania,
- Diaspora (IMHO trochę słabsza literacko, ale roznosi pomysłami).

Charles Stross
- Accelerando

Neal Stepenson
- Diamentowy wiek
- Cryptonomicon (przyznam, jeszcze nie czytałam,
ale ludzie bardzo, bardzo chwalą)

Ian McDonald
- Rzeka bogów
(inne podobno też sensowne, ale nie znam osobiście)
- Chaga,
- Dni Cyberabadu,
- Dom Derwiszy,
- Serca, dłonie, głosy.

Richard Morgan
- Modyfikowany węgiel
(są też dalsze części tego, ale nie czytałam, więc nie oceniam)

Williams Walter
- Aristoi (przede wszystkim)
- cykl Metropolita (nie znam, ale podobno warto)

Bruce Sterling
- Maszyna różnicowa (dość karkołomny steampunk pisany wespół z Gibsonem)
(i niczego więcej - przyznam - nie czytałam, ale ciągle mi się pojawia w
zestawieniach razem z sensownymi autorami, więc liczę, że dobry)

Wiliama Gibsona rozumiem znasz? :)
Jeśli nie, to czytaj trylogię ciągu.

Vinge Vernor
- Prawdziwe imiona,
- Ogień nad otchłanią
(oba na mojej liście wybranych do przeczytania)

Ted Chiang
Pisuje chyba tylko dłuższe opowiadania. Nie wszystko z tego jest
hard-sf, ale wszystko, co przeczytałam warte było poświęconego czasu, a
niektóre z tego były wręcz ach! (Np. "Historia twojego życia", którą tak
średnio raczej niedawno sfilmowano.

Pohl Frederik
- Czlowiek Plus (taki trochę retro trans-humanizm, ale może być
interesujący dla miłośników gatunku).
- Gateway brama do gwiazd (i kolejne części z "Heechów", ale już słabsze),

Stephen Baxter
- Statki czasu,
(potem już słabsze)
- Tratwa,
- Pływ.
(natomiast NIE polecam "Pierścienia" i "Czasopodobnej nieskończoności").

A. Filip
2017-10-28 14:10:26 UTC
Post by Freja Draco
Post by A. Filip
Post by Maciek
Petera Wattsa czytałem wszystko.
Greg Egan Charles Stross Neal Stepenson Ian McDonald Richard
Morgan Williams Walter
A polecisz konkretne "najlepsze tytuły"?
[...]
Charles Stross
- Accelerando
[...]
Ten tytuł akurat mi się niebyt podoba.
Z tego autora wolę "Szklany dom" a polecam "Stan wstrzymania"
("Halting State") :-)
--
A. Filip
Maciek
2017-10-27 15:59:55 UTC
Post by Freja Draco
Greg Egan
O, tu chyba zacznę drążyć, dzięki :)
--
//\/\aciek
docktor(a)poczta.onet.pl
Trybun
2023-11-12 09:43:01 UTC
Post by Maciek
[...]
Może zbiór opowiadań wymienionego Liu Cixin "Wędrująca Ziemia"
przypadnie do gustu..
Trybun