Quiz 66/2021 - quiz z quizu
2021-07-16 09:35:04 UTC
Ponieważ ostatni zwycięzca się nie kwapi, wymyślam następny quiz.

Pytanie brzmi: Gdzie znajduje się raj?

Pytanie o takiej właśnie treści znaleźć możemy w pewnym quizie.
Inne ciekawe, pochodzące z niego pytania (o które jednak ja nie pytam)
tyczą się:
- personaliów pierwszej osoby, która odbyła podróż w zaświaty,
- techniki podróży astralnych,
- bitwę stoczoną w krainie umarłych.

Andrzej P. Wozniak
2021-07-16 10:17:44 UTC
Re: Quiz 66/2021 - quiz z quizu
^^
Masz jakieś osobiste zastrzeżenia do liczby 69 czy padła ona ofiarą
cenzury, jakiej można się spodziewać po tematyce quizowej książki?
Andrzej P. Woźniak ***@pochta.onet.pl (zamień miejscami z⇔h w adresie)
Freja Draco
2021-07-16 17:41:19 UTC
Post by Andrzej P. Wozniak
Masz jakieś osobiste zastrzeżenia do liczby 69 czy padła ona ofiarą
cenzury, jakiej można się spodziewać po tematyce quizowej książki?
We wspomnianej książce w jednej z warstw Raju odstawiano takie 69, że
wszelkie zastrzeżenia się chowają. Zwykły chochlik drukarski, chociaż w
sumie to chyba chochlik cyfrowy.

2021-07-16 17:42:29 UTC
https://spidersweb.pl/2021/07/iphone-pogoda-69-stopni.html

2021-07-16 17:42:05 UTC
[...]
Autor jest Francuzem, napisał też pewien cykl o owadach.

2021-07-17 12:02:44 UTC
[...]
A konkretnie to o mrówkach. Cały trzytomowy cykl o nich nadziergał.

2021-07-17 18:56:40 UTC
[...]
I te mrówki mają imperium.

Natomiast odnośnie książki o którą pytam: dyscyplina nauki zajmująca się
podróżami w zaświaty nazywa się tanatunautyką.

J.R.
2021-07-18 07:27:49 UTC
Pytanie brzmi: Gdzie znajduje się raj?
Na planecie Gayhirna?
[...]
Pierre Pelot "Tranzyt".
J.R.
Freja Draco
2021-07-18 11:11:12 UTC
Post by J.R.
[...]
Niestety nie, ale dzięki za ten tytuł, którego w innym wypadku bym
pewnie nie znalazła.

Autor średniego pokolenia. Książka powstała w połowie lat 90-tych, a jej
druga część równo w 2000. Druga część też ma w tytule słowo imperium.

Wychodzi, że autor lubi pisać o: mrówkach, bogach, aniołach i imperiach.

Autor urodził się w Tuluzie. Żyd z pochodzenia.

2021-07-18 13:02:56 UTC
Wychodzi, że autor lubi pisać o: mrówkach, bogach, aniołach i imperiach.
Po nakarmieniu kaczki w/w słowami wyskoczył na pierwszym miejscu
Bernard Werber: "Tanatonauci" i "Imperium aniołów".

Całkiem sporo jego utworów wydano w Polsce, a ja nawet nazwiska nie
kojarzę :-( Chyba trzeba zacząć nadrabiać zaległości w lekturze...
2021-07-18 13:43:53 UTC
Po nakarmieniu kaczki w/w słowami wyskoczył na pierwszym miejscu
Bernard Werber: "Tanatonauci" i "Imperium aniołów".
Prawidłowo.
Post by Artur Stachura
Całkiem sporo jego utworów wydano w Polsce, a ja nawet nazwiska nie
kojarzę :-( Chyba trzeba zacząć nadrabiać zaległości w lekturze...
Tanatonautów znalazłam zupełnie przypadkowo na swoim dysku, grepując
katalog z fantastyką na potrzeby quizu pod kątem słowa "quiz" :)

Przejrzałam trochę wyrywkowo. Oryginalny, lekko szalony pomysł,
nietypowa kompozycja tekstu mieszającego narrację, artykuły prasowe,
hasła encyklopedyczne. Czyta się to w sumie dość przyjemnie. Największa
zauważalna wada: autor wyraźnie słabuje w momentach, kiedy należy
posłużyć się twardą wiedzą fizyczną i to nawet taką na poziomie szkoły
podstawowej, bo bohaterom udaje się śledzić w czasie rzeczywistym emisje
radiowe dusz poruszających się z wielokrotnością prędkości światła :(
Podobne zastrzeżenie odnośnie jego twórczości widziałam w internetowych
recenzjach.

Z cyklu o mrówkach przeczytałam swego czasu "zaciekawiacz" zamieszczony
jako wkładka do NF. Początek był nawet wciągający i chciałam więcej, ale
dopiero kilka lat później znalazłam to na chomiku i po kilkuletniej
przerwie już nie miałam ochoty się na to rzucać, chociaż podejrzewam, że
jak znowu do tego siądę, to mnie znowu wciągnie.

2021-07-18 20:01:30 UTC
Po nakarmieniu kaczki w/w słowami wyskoczył na pierwszym miejscu
Bernard Werber: "Tanatonauci" i "Imperium aniołów".
Acha... i odpowiem jeszcze na pytanie quizowe.

SPOJLER

Raj badany przez tanatonautów znajduje się wewnątrz czarnej dziury w
centrum galaktyki.

2021-07-18 20:19:30 UTC
[...]
To ja dałbym tytuł "Raj w czarnej dziurze". Książka lepiej by się
sprzedawała :-)
Niktnaprawde Nobodyreally
2021-07-19 13:04:42 UTC
Raj badany przez tanatonautów znajduje się wewnątrz czarnej dziury w
centrum galaktyki.
To ja dałbym tytuł "Raj w czarnej dziurze". Książka lepiej by się
sprzedawała :-)
Zwłaszcza we Francji....
Dla zbyt młodych żeby pamiętać wyjaśnienie. Gdy pojęcie "czarna dziura" dopiero trafiało do pozanaukowego obiegu, Francuzi mieli z nim olbrzymi problem. Właśnie z przyczyn obyczajowych. W języku francuskim podobno kojarzyło się to raczej jednoznacznie.
Freja Draco
2021-07-18 21:29:52 UTC
[...]
I jeszcze taka ciekawostka, że bohaterowie powieści rejestrują te
W najwyższym punkcie tanatodromu zainstalowałem antenę satelitarną, a
raczej radioteleskop o średnicy pięciu metrów
Tyle tylko, że odbierane fale mają częstotliwość około 86,4 kHz, co daje
fale długości 3.5 km. Więc ogniskowanie ich za pomocą talerza o trzy
rzędy wielkości mniejszego jest totalnie bez sensu.

2021-07-18 22:29:39 UTC
[...]
No i teraz rozumiesz, dlaczego fabuła tego filmu z sąsiedniego wątku
jest dla Ciebie nieprzyswajalna :-)

A jakby się zawziąć... jeśli dusza porusza się z prędkością
nadświetlną (abstrahując od gwałtu na teorii względności) w kierunku
obserwatora, to jej sygnał, po uwzględnieniu efektu Dopplera może
docierać do anteny jako fala o znacznie większej częstotliwości...

Albo jeśli odbiornik jest wystawiony dostatecznie daleko od talerza
ogniskującego sygnał... No nie, prościej byłoby zrobić antenę ramową.
Ale Autor pewnie o takiej konstrukcji nie słyszał, a "antenę
satelitarną" każdy zna.
Andrzej P. Wozniak
2021-07-19 01:19:47 UTC
[...]
Sama portalisz bez sensu. Antena odbiorcza radiowa
(długo/średnio/krótkofalowa) to nie antena telewizyjna, z założenia nie
może być dopasowana do długości fali, więc stosuje się inne rozwiązania.

Wyciągnij z lamusa radio „Wola” albo tranzystorowego „Grundiga” i nastaw
na fale długie na 225 kHz (Polskie Radio program 1). Nie mów, że musisz
podłączyć kilometr drutu jako antenę. Najwyższy maszt _nadawczy_ na
świecie był półfalowy (teraz są dwa maszty ćwierćfalowe), ale żeby taka
musiała być antena odbiorcza?

A może sprawdź, jak naziści pelengowali wrogie radiostacje? Ciągnęli za
samochodem dziesiątki metrów drutu?
Andrzej P. Woźniak ***@pochta.onet.pl (zamień miejscami z⇔h w adresie)
Artur Stachura
2021-07-19 13:25:48 UTC
Post by Andrzej P. Wozniak
Post by Freja Draco
[...]
Anteny krótkofalowe (nie wszystkie) są konstruowane z uwzględnieniem
długości fali.
Post by Andrzej P. Wozniak
[...]
Gdyby było w lamusie trochę starsze radio (do lat 50-tych XX w.,
choćby popularny "Pionier"), bez druta by się nie obeszło. Zanim
wprowadzono anteny ferrytowe (takie, jak we współczesnych
odbiornikach) typową anteną odbiorczą dla fal długich i średnich było
właśnie parędziesiąt metrów rozciągniętego w powietrzu drutu.
Oczywiście jego długość miała się nijak do długości fali, a i
poręczne to nie było. Pewnie dlatego wymyślono antenę pętlową, na
przykład taką:

:-)
jn
2021-07-19 22:25:00 UTC
Gdyby było w lamusie trochę starsze radio (do lat 50-tych XX w.,
choćby popularny "Pionier"), bez druta by się nie obeszło.
To tak jak dzisiaj trzeba podłączyć zestaw słuchawkowy do
telefonu komórkowego żeby działało radio. :)
Artur Stachura
2021-07-19 23:12:06 UTC
Post by jn
Post by Artur Stachura
[...]
Chichot historii - okazało się, że dla długich fal da się zrobić
antenkę mieszczącą się w obudowie, a dla "nowoczesnych" ultrakrótkich
trzeba wystawiać drut, jak w początkach radia :-)
2021-07-19 22:25:06 UTC
Post by Andrzej P. Wozniak
[...]
Ale w książce nie mówi się o klasycznej antenie z kawałka drutu, w
której prąd się indukuje, tylko o radioteleskopie o określonej średnicy.
Radioteleskop ma zwierciadło ogniskujące odbite fale. Tyle tylko, że
fale tysiąc razy dłuższe od jego zwierciadła mi cholery by się w nim nie
ogniskowały. Co najwyżej ulegały drobnej dyfrakcji, omijając taki
"paproch" na ich drodze.

Stregor
2021-07-20 11:10:24 UTC
[...]
Ja to kiedyś czytałem (zdałem sobie sprawę w miarę postępów quizu) ale
tak bardzo wyparłem że nawet na LubimyCzytac nie miałem dodane...
Stregor
J.R.
2021-07-18 19:38:47 UTC
W dniu 18.07.2021 o 13:11, Freja Draco pisze:
[...]
Post by Freja Draco
Post by J.R.
Post by Freja Draco
[...]
Sprawdziłem w tekście, występują tanatolodzy i stan tanatozy.
Nie mogę wykluczyć, że zaszła tu w którąś stronę inspiracja.
J.R.
Freja Draco
2021-07-18 20:11:06 UTC
Sprawdziłem w tekście, występują tanatolodzy i stan tanatozy. Nie
mogę wykluczyć, że zaszła tu w którąś stronę inspiracja.
Przejrzałam bardzo pobieżnie ten tekst i próbowałam się czegoś na jego
temat dowiedzieć, ale informacje w necie są bardzo skąpe. Z tego, co
znalazłam w tekście występuje tam jakiś rodzaj podróży międzywymiarowych
i mówi się nawet coś o zaświatach, więc możliwe, że prawie pasowałoby do
pytania z quizowego chociaż to inna książka. Trudno ocenić, bez
przeczytania.

Niemniej nie ma tam chyba niczego na temat quizu na temat zaświatów ani
bitwy w zaświatach.