Konkurs lemiczny - KONIEC
Dorota Guttfeld
2005-03-18 20:56:32 UTC
Wyniki indywidualne roześlę za chwilkę, i wtedy spokojnie zaczniecie
reklamacje, ale mimo wszystko nie sądzę, żeby zmienił się prowadzący,
albowiem zaiste prowadzi zdecydowanie: Boni Sułkowski! bo punktów ma
pięćdziesiąt i pięć. Reszta stawki wygląda na moje oko tak:

Jan Rudziński: 48
Wojtek Orliński: 40,5
Marcin Fastyn: 37
Godryk: 30
Michał Półrola: 27
Szymon Sokół: 25,5
Marek Włodarz: 22
Paweł Komos: 21
Grzergorz Szczepanik: 20
Igor Wawrzyniak: 10

Teraz prawidłowe odpowiedzi, i ciekawostki:

I. "drugi koniec" tekstu:
1. - Ładnie pan siadł.
ODP: zobaczył Kwintan. Fiasko.

2. Książki fantastyczne? Lubię, owszem, ale tylko złe.
ODP: prócz zimnej, ciężkostrawnej wołowiny. Opowiadanie Pirxa.

3. Książka ta jest opublikowanym manuskryptem, jaki znaleziony został w
pośmiertnych papierach...
ODP: Hogartha, a więc to Głos Pana. Kończy się wieszem Swinburne'a,
"...zawinie kiedyś w głąb wieczystą mórz". Nikt dokładnie nie pamiętał,
alby były trafienia, że wiersz.

4. Od przystanku był jeszcze kawał drogi, zwłaszcza dla kogoś, kto, jak
Pirx, niósł walizkę.
ODP: "Wnioski: Zdać na złom" i z kamienną twarzą podpisał się: pierwszy
nawigator Pirx. Uznawałam również samo "zdać na złom". Terminus.
ODP1: Masz jakiś odchył na punkcie Pirxa, Doroto.

5. Zapiski człowieka neogenu stanowią jeden z najcenniejszych zabytków...
ODP: Oddaj brzytwę, prowoku!!! ? zawrzasnąłem. ? Zdrayco!!! Łaydaku!!!
Oddaj brzytwę!!! Katar.
ODP1: (Walka w łazience, coś o brzytwie?)

6. O dziewiętnastej czasu pokładowego zszedłem, mijając stojących wokół
studni...
ODP: nie minął czas okrutnych cudów. I tym podobne. Solaris.
OPD1: Studni? Jakiej studni, do licha? Nie kojarzę tego w ogóle.

7. Wyszedł z kapitanatu zły jak wszyscy diabli. Akurat jemu musiało się
to przytrafić! Armator nie dostarczył ładunku - po prostu nie dostarczył
- i kwita.
ODP: ciosem w plecy swego zbawcę. Setaur, czyli Polowanie.
ODP1: Do końca życia będzie mnie prześladować widok Setaura zabitego
zdradziecko ciosem w plecy.

8. ...wynika, że bywają jeszcze piękniejsze.
ODP: ...z rachunku proawdopodobieństwa wynika, że. W obliczeniach był
błąd. Eden.

9. - Kadet Pirx!
ODP: Boerst zderzył sie z Księzycem. Test. Najłatwiejsze pytanie.

10. ...naprawdę był niezwyciężony.
ODP: ?Niezwyciężony?, krążownik drugiej klasy, największa jednostka,
jaką dysponowała baza w konstelacji Liry, szedł fotonowym ciągiem przez
skrajny kwadrant gwiazdozbioru.
ODP1: Dzyndzlotroniksowiec międzygwiezdny klasy "Dzyndzel",
najpotężniejsza jednostka w gwiazdozbiorze Liry, o wyporności
238938543859 ton próżniowych, zmienił kurs na pięć dzyndzloparseków.

II. nauki:

1. inżynieria sideralna
ODP: Fiasko. Bełtanie czasoprzestrzenią za pomocą gwiazdy. Uznawałam
wszystko w tym typie.
ODP1: Taka energia jądrowa tylko bardziej.

2. futurologia odlingwistyczna
ODP: Kongres futurologiczny. Przepowiadanie przyszłości na podstawie
języka. Wskazania na Ekstelopedię jednak nie uznałam, bo nie występuje
tam ww. nazwa.

3. Ogólna Teoria Protez
ODP: Dzienniki giwazdowe. To co wymyślił Oh, żeby, ehm ehm, uszczęśliwić
kosmos.

4. śwarnetyka
ODP: Dońda. Niby służyła do badania uroków, a faktycznie własności
informacji. Odpowiedzi: "nie wiadomo czym" też uznawałam, bo sama
"nauka" była przykrywką.

5. prokrustyka
ODP: Eden. Specyficzna inżynieria społeczna.

III. Dokończ:

1. Sensem przekaźnika...
ODP: jest przekaz. Golem.

2. ...pobliskie, co mniejsze kamienie wolno unosiły się w powietrze,
kurz zaś, który czochrający się smok wyrzucał spod zadu, zamiast opaść w
bezładzie, ułożył się w powietrzu we wcale czytelny napis...
ODP: SŁUGA PANA DOKTORA. Cyberiada, Smoki prawdopodobieństwa.
ODP1: Pamiętam, co napisała myszka i co znaleziono w trocinach - a tego
nie... skleroza.

3. Czym jest bowiem szczęście? ...supergrupami moimi, to jest [czyimi?]
ODP: Kerebrona. Nie Trurla, w żadnym wypadku nie Trurla. Kobyszczę.

4. Obecnie na Syrtis Minor panuje dzień; obserwując otoczenie, widzimy...
ODP: planetę w promieniach słońca. 137 sekund.

5. Będzie się pęził, biedak...
ODP: Niech sie pęzi, i tak mu nie pomoże. Dzienniki...

6. Ach! Gmach! Racją Gmachu...
ODP: Antygmach, Antygmachu - Gmach, ach! Sam "Antygmach" też oczywiście
uznawałam.

7. Karaluch z Młękocina dojechał szczęśliwie, ale...
ODP: szambo zgasło. Cyberiada.

8. Oho! A więc i zachwycać się nie należy! Nic to!...
ODP: Byle tylko nie myśleć.

9. Aż bamba się odmurczy...
ODP: i goła powróci. Ha! Prawie wszyscy wiedzieli!

10. Jeżeli potwór wieczny jest, to go nie ma, czyli są dwa; jeśli nic
nie pomoże...
ODP: strzaskaj mnie. Cyberiada, napis na berle.
ODP1: "... przeczytaj instrukcje obslugi."

IV. Kto mówi/pisze/whatever?

1. Nie mogłem czekać. Spotkanie na następnej planecie.
ODP: Tarantoga.
ODP1: numeru podróży nie wspomnę, ale tam Tichy nie doznał wrażenia
estetycznego z powodu kataru.

2. Gwisduqlast li Sekondo: WB Narodzenie zapotrudziło się w wymienionej
Księżnie załżyć
ODP: ambasada/dziejobitnia. Ale nie Luzanii, tylko Kurdlandii, niestety.
Wizja lokalna.

3. W związku ze sprawą Obywatela, fascykuł Komisji WZRTSP 7
ODP: Trurl. Nie żadna jego sekretarka. W trakcie konsultacji.

4. Leży zięć, grobów pięć, pada teść, mogił sześć
ODP: Maszyna wróżąca. Maszyna-worożycha. Maszyna-cyganka. Uznawałam.
Król Murdas.

5. Kto wina ten kara. Pauza. Kto kara ten izolomikrogrupa dobrowolność
pauza.
ODP: Dubelt/kalkulator. Konkretnie Dubelt astronom za pośrednictwem
kalkulatora w Edenie.

6. To prawda. Istnieją tylko dwa możliwe rozwiązania tego problemu. Ja
jestem pierwszym.
ODP: Stwór/Maszyna Lymphatera. O sobie. Formuła tegoż. Trafienia nieliczne.

7. Łaj dak Mat hews Łaj dak ręce bym i nogi mu podrobił ze sło dy czą
nie ziem ską Mat hews ma cio ry odrośl Mat hews Math
ODP: Szekspir/komputer/szef deszyfrantów. Pamiętniek znaleziony w wannie.
ODP1: Czy to nie nadawal Setaur?

8. s-l-a-b-o-d-o-c-h-o-d-z-i-s-l-a-b-o-d-o-c-h-o-d-z-i...
ODP: Terminus/któryś ze zmarłych załogantów. Nie wiadomo który, wiec na
nic wysiłki.

9. Kochany Doradco! Pamiętaj o niebieskich śrubkach, jakby przyszło co
do czego.
ODP: Trurl. Zdecydowanie Trurl, jest to explicite.

10. CZEKAM RZYM HILTON POKÓJ 303
ODP: Adams/główny bohater/halucynacja. W Katarze głównemu bohaterowi
zdaje sie, że dostał list od zmarłego "poprzednika".
ODP1: Szef operacji z "Kataru". Alzheimer?

V. O kim mowa?

1. Już przy pierwszym zetknięciu się ze zwykłą procedurą układania
nowych, corocznych planów rażenia nuklearnego, wykazał [...] objawy
niepojętego negatywizmu
ODP: Golem. Ten "nasz", czyli XIV.

2. Teraz dopiero zadrżałem, zajrzawszy w głąb otchłani twej ignorancji!
Jak to? [...] Ty nie możesz być aż tak monumentalnym draniem! Nie, tyś
jeno geniusz ujemny - kretynizmu!
ODP: Trurl. Mówi jego mistrz, Kerebron, w Kobyszczęciu. Ma powody.

3. Był to rudzielec w sile wieku, z okropnym zezem, takim, że trudno
było patrzeć w twarz, na domiar wszystkiego miał bowiem jedno oko
zielone, drugie piwne.
ODP: Decantor, ten od duszy.
ODP1: Chyba ten Metys, który zaraził załogę "Perły" mumsem

4. [...] gdy udawał się rano ku windzie, zawsze wystawiał przed lustrem
język, żeby sprawdzić, czy nie jest obłożony.
ODP: Saul Rappaport, odkrywca sygnau (no, odkrywca odkrywcy sygnału) w
Głosie Pana. Dwie odpowiedzi.

5. W miarę jak dorastał i kształcił się, z roku na rok odejmowano mu po
tytule i cząstce nazwiska, że zaś niezwykłe zdradzał zdolności, już w
trzydziestym trzecim roku życia odebrano mu ostatnie odznaczenie [...]
ODP: Mistrz Oh. Łatwe to było. Dzienniki gwiazdowe.

6. Jest to osoba, z której cieleśnie wykroiłoby się dwie, a duchowo -
bodaj i cztery.
ODP: Baloyne, szef Master's Voice, Głosu Pana. Trudne.
ODP1: Baloney.

7. [...] przykro mi, ale ty sam wszedłeś w te twoje intymne sprawy. Nie
kochasz. Kochasz. Ona gotowa oddać życie. Ty też. Bardzo wzruszające [...]
ODP: Kelvin, a mówi Snaut. Hmm, myślałam, że łatwe będzie, a tu mało
trafień. Solaris, oczywiście.

8. Siedem lat. Siedem lat podwójnego obciążenia. Mięśnie musiały mi się
powiększyć, oddechowe, brzuszne, wiem, jaki mam kark.
ODP: Hal Bregg, Powrót z gwiazd. Łatwe.

9. Typ - Polytheria, Rząd - Syncytialia, Klasa - Metamorpha.
ODP: Ocean. Solaris.

10. Człowiek, który ją otworzył, wyglądał na jakiegoś montera czy
rzeźnika. Był to brzuchacz o krótkiej szyi, w przepoconej mycce na łysej
głowie, bez surduta, gdyż na koszuli z podwiniętymi rękawami miał długi,
ceratowy fartuch.
ODP: Diagoras, ten od klejo-mózgów w cylindrach. Uznawałam opisy.

VI. Pytania różne

1. Kogo Tichy kazał sobie skasetować na podróż do Encji?
ODP: Finkelsteina, Feyerabenda, Russella, Poppera, Szekspira, o Kancie
nic nie wiem, ale poszukam.

2. W "Podróży ósmej" Ijona Tichego rzedstawiciel Thubanu dyskutuje
przynależność gatunkową człowieka. Punkt za każdą jednostkę systematyczną.
ODP: uuu, dużo tego. Zboczeńce, Kretyńce, Przeciwrozumce, Zwłokobawy,
Ojcogubce, Matkojady, Obrzydlce, Wszeteki, Tępony, Potworyjce, i w końcu
Ohydek Szalej.

3. W jaki sposób ginęli poprzednicy głównego bohatera w "Katarze"? Punkt
za każdą metodę zejścia (nazwisk nie trzeba).
ODP: a tu nie będę wszystkich wymieniać, w każdym razie nie uznałam
"otrucia" (wszyscy się otruli, ale nikt nie umarł bezpośredni ood tego)
ani skoku przez okno (wiele osb pamiętało, że bohater przykuł się do
kaloryfera, żeby tego nie zrobić, ale tamten gośc akurat przezył, tylko
się połamał, a zmarł całkiem inaczej). Powtarzały się uduszenie/atak
serca, przejechanie, zderzenie czołowe, upadek z Koloseum, utonięcie (w
wannie i w morzu), przeciezcie żył, jodyna, palnięcie w łeb.

4. "Potem zasiadłem w hamaku i zabrałem się do prasy robotów. Oto garść
tytułów, jakie rzuciły mi się w oczy na pierwszych stronach:" Punkt za
każdy tytuł artykułu, jaki Tichy przytacza w tym miejscu; podkreślam -
artykułu, bo potem omawia jeszcze anonse.
ODP: Beatyfikacja Św. Elektrycego, Tumultum na stadyonie, Lepniaków
zakusom wrażym kres położym, Lepniak w dybach.

5. Jakie działania matematyczne wykonywał po kolei elektrosmok, i jaki
był tego skutek? Punkt za każde działanie i jego opis.
ODP: Dzielenie przez siebie - nic szczególnego (jak to jeden przez
jeden), wyciągnięcie pierwiastka (ciągnął, aż wyciągnął), odjęcie się
(odjął się bardzo sutecznie, głowę na końcu).
ODP1: Podzielił się sam przez siebie i było mnóstwo małych smoczków.

Komentarz konkursowy:
Nie chcę dłużej żyć z taką sklerozą. Idę wykonać na sobie trzy działania
matematyczne.

Dziękuję, i cześć pracy!

dorota guttfeld
Jan Rudziński
2005-03-18 21:09:27 UTC
Cześć wszystkim

Dnia 2005-03-18 21:56, Użytkownik Dorota Guttfeld napisał:

[...]
Post by Dorota Guttfeld
3. Był to rudzielec w sile wieku, z okropnym zezem, takim, że trudno
było patrzeć w twarz, na domiar wszystkiego miał bowiem jedno oko
zielone, drugie piwne.
ODP: Decantor, ten od duszy.
Pięciu ich było: Corcoran, Decantor, Lymphater, Diagoras i Zazul. Co
jeden to wstrętniejszy, ale spamiętać który jest który?
Ha! Tylko Lymphatera pamiętałem!
--
Pozdrowienia
Janek http://www.astercity.net/~janekr
Niech diabli porwą? To się da zrobić...
Szymon Sokół
2005-03-18 22:02:18 UTC
Post by Jan Rudziński
Ha! Tylko Lymphatera pamiętałem!
A ja Corcorana, tyle że o niego nie było pytania. A ta jego maszyna to się
strasznie często zacina, tak w ogóle. Znaczy, te głowice w bębnie. A potem
ludzie mówią "jaki ten świat mały"...
--
Szymon Sokół (SS316-RIPE) -- Network Manager B
Computer Center, AGH - University of Science and Technology, Cracow, Poland O
Free speech includes the right not to listen, if not interested -- Heinlein H
Igor Wawrzyniak
2005-03-18 21:15:41 UTC
Tako rzecze Dorota Guttfeld:
[ciach]

THOU ART THE MAN
--
Igor Wawrzyniak
Członek komisji do spraw badania poziomu trudności konkursów
Jan Rudziński
2005-03-18 21:19:27 UTC

Post by Dorota Guttfeld
3. W związku ze sprawą Obywatela, fascykuł Komisji WZRTSP 7
ODP: Trurl. Nie żadna jego sekretarka. W trakcie konsultacji.
Pewnie że nie sekretarka, bo maszynistka...
[...]
Post by Dorota Guttfeld
[...]
Dlaczego 3 * TRURL, a Klapaucjusz nie? To mnie zmylło..
Dorota Guttfeld
2005-03-19 19:10:27 UTC
Post by Jan Rudziński
Dlaczego 3 * TRURL, a Klapaucjusz nie? To mnie zmylło..
Pytanie nie brzmi "dlaczego", tylko "po co", i chyba właśnie
odpowiedziałeś :)

dorota guttfeld
Jan Rudziński
2005-03-19 20:01:39 UTC
Cześć wszystkim
Post by Dorota Guttfeld
Post by Jan Rudziński
Dlaczego 3 * TRURL, a Klapaucjusz nie? To mnie zmylło..
Pytanie nie brzmi "dlaczego", tylko "po co", i chyba właśnie
odpowiedziałeś :)
Aaaaa.... Ty niedobra, Ty... Już ja Ci pokażę...

Pamiętaj o niebieskich śrubakch, jakby co.
Jo'Asia
2005-03-18 21:39:32 UTC
Post by Dorota Guttfeld
5. Zapiski człowieka neogenu stanowią jeden z najcenniejszych zabytków...
ODP: Oddaj brzytwę, prowoku!!! ? zawrzasnąłem. ? Zdrayco!!! Łaydaku!!!
Oddaj brzytwę!!! Katar.
KATAR!!!???

Jo'Asia
--
__.-=-. -< Joanna Słupek >----------------------< http://esensja.pl/ >-
--<()> -< joasia @ hell . pl >------< http://bujold.fantastyka.net/ >-
.__.'| -< Ze zbiorów biblioteki pintyjskiej: "Świat Rybotów" >-
Piotr W. Cholewa

PWC
Dorota Guttfeld
2005-03-19 17:54:21 UTC
Post by Piotr W. Cholewa
Post by Jo'Asia
Post by Dorota Guttfeld
[...]
Katar... Katar umysł mi zaciemnił.
Oczywiście, że Pamiętnik.

dorota guttfeld
Marek Włodarz
2005-03-18 21:44:32 UTC
Post by Dorota Guttfeld
5. Zapiski człowieka neogenu stanowią jeden z najcenniejszych zabytków...
ODP: Oddaj brzytwę, prowoku!!! ? zawrzasnąłem. ? Zdrayco!!! Łaydaku!!!
Oddaj brzytwę!!! Katar.
Że się wtrącę: Pamiętnik znaleziony w wannie, a ja powinienem się
zacząć leczyć, czytałem to (kolejny raz, oczywiście) całkiem
niedawno....

Pozdrawiam,
Marek W.
--
http://www.dzienmisia.pl/
Suma inteligencji ludzkości jest stała. Tylko ludzi jest coraz więcej.
Szymon Sokół
2005-03-18 21:48:29 UTC
Post by Dorota Guttfeld
[...]
To nie jest żaden odchył, tylko po prostu to najlepsza książka Lema. A i tak
zrobiłem błąd w powyższym cytacie, bo zamiast "pierwszy" napisałem
"starszy"... chyba powinienem jeszcze raz przeczytać, ale pewnie to i tak
nic nie pomoże. Może lepiej dołączyć do autora tego komentarza (który pewnie
i tak miał więcej punktów ode mnie).
Igor Wawrzyniak
2005-03-18 22:03:52 UTC
Post by Dorota Guttfeld
Nie chcę dłużej żyć z taką sklerozą. Idę wykonać na sobie trzy działania
matematyczne.
Nie bardzo - to mój komentarz.

Pierwsze działanie już wykonałem, ale pierwiastka nie mogę
wyciągnąć - czy rozwinięcie się w szereg będzie dopuszczalne?
Igor Wawrzyniak
Dorota Guttfeld
2005-03-19 19:05:59 UTC
Post by Szymon Sokół
Post by Dorota Guttfeld
Masz jakiś odchył na punkcie Pirxa, Doroto.
To nie jest żaden odchył, tylko po prostu to najlepsza książka Lema.
Ale "Głos pana" też jest najlepszy. I "Cyberiada". Spośród innych
najlepszych Pirxa wyróżnia to, że ma najlepsze początki i zakończenia.

dorota guttfeld
Boni Sułkowski
2005-03-20 08:20:11 UTC
Post by Dorota Guttfeld
[...]
Miło mi, aczkolwiek...
Post by Dorota Guttfeld
Nie chcę dłużej żyć z taką sklerozą. Idę wykonać na sobie trzy działania
matematyczne.
...komentarz zwycięzcy:
Nie chcę dłużej żyć z taką sklerozą. Idę wykonać na sobie trzy działania
matematyczne. Bo przecież okazało się, jak spojrzałem w odpowiedzi, że z
Głosu Pana, Pamiętnika i Solaris niezbyt wiele pamiętam. A na
specyficzną amnezję w zakresie imion i nazwisk, taką jaką mam, to chyba
jest jakaś jednostka chorobowa w neuropatologii, tylko zapomniałem jak
się nazywa...
Post by Dorota Guttfeld
Dziękuję, i cześć pracy!
Fajny był.