Quiz 53/2021 - to wszystko z nudów
Add Reply
J.R.
2021-05-28 07:13:10 UTC
W dalekiej przyszłości nic nie stoi na przeszkodzie, żeby ludzie żyli
bardzo długo, a nawet wiecznie.
Okazuje się jednak, że większość już po kilkuset latach umiera na własną
prośbę z... nudów.
Autor, tytuł, ile lat żył rekordzista, zanim nuda go wykończyła.
J.R.
Freja Draco
2021-05-28 19:57:14 UTC
Post by J.R.
[...]
To na pewno nie to, ale przypominam sobie jak w latach 80-tych oglądałam
jakiś film SF produkcji radzieckiej, w której istota z obcej planety
albo z przyszłości mówiła, że oni technicznie to są w stanie żyć bardzo
długo, tyle, że większość nie chce. W związku z czym społeczeństwo stara
się prosić przynajmniej posiadaczy wybitnych umysłów, żeby zostali przy
życiu dłużej, zanim zdecydują się odejść.

I pamiętam, jak taka postawiona na głowie koncepcja śmiertelności była
dla mnie wtedy szokująca.

A może ktoś kojarzy, co to za dzieło?

Mirek Bogdanowicz
2021-05-28 21:08:25 UTC
To wszystko z nudów, wysoki sądzie - Sława Przybylska

M.B.
Artur Stachura
2021-05-28 21:36:00 UTC
Post by Mirek Bogdanowicz
To wszystko z nudów, wysoki sądzie - Sława Przybylska
No, to mamy fanklub :-)

A w temacie quizu, to w "Wizji lokalnej" jest bodaj dwustuletni
"zabystrowany" delikwent, któremu życie już zbrzydło.

Osobiście sądzę, że bardziej prawdopodobna jest wizja Sterlinga
("Śwoęty płomień"), w której za odmłodzeniem fizycznym idą zmiany w
psychice i człowiek staje się młody nie tylko ciałem, ale i duchem.
J.R.
2021-05-30 15:07:11 UTC
W dniu 2021-05-28 o 21:57, Freja Draco pisze:
.
Post by Freja Draco
[...]
To by pasowało, chociaż nie o to mi chodziło.

Urpianie u Borunia i Trepki mają tak:
"Potwierdzam słuszność krytyki i oczekuję decyzji ostatecznej. Wiem, że
zasługuję na surową karę.
Centrum Myśli Przewodniej konsultuje się z Radą Ustalającą Przyszłość.
Decyzja: Nie mam prawa do odejścia ostatecznego, gdyż to nagroda i
przywilej."
"Mój „partner radości" również milczy. Może otrzymał przywilej
ostatecznego odejścia?"
No ale to w drugim wydaniu. W pierwszym autorzy byli zachwyceni
społeczeństwem Urpian, w drugim byli raczej krytyczni.

Ale o to też nie szło, w Quizie pytałem o odejście z nudów na własną prośbę.
J.R.
Maciek
2021-05-30 22:15:08 UTC
To na pewno nie to, ale przypominam sobie jak w latach 80-tych oglądałam
(...)
Post by Freja Draco
A może ktoś kojarzy, co to za dzieło?
Nie, ale kojarzę amerykański, gadany film średnich lotów, w którym pewien
nieśmiertelny robił coming out i zwierzał się znajomym, że nie pamięta
swoich najdawniejszych dziejów. Myślę, że krótka ludzka pamięć to aspekt
nieśniertelności, którego większość pisarzy i scenarzystów nie brała pod
uwagę, a przecież je taki ważny.
--
//\/\aciek
docktor(a)poczta.onet.pl
Michal Jankowski
2021-05-30 22:31:31 UTC
Post by Freja Draco
[...]
Nie, żeby zaraz nieśmiertelny, ale:
=======
'Who are you?' he asked.

'I have absolutely no idea,' said Reg brightly, 'much of my memory's
gone completely. I am very old, you see. Startlingly old. Yes, I think
if I were to tell you how old I was it would be fair to say that you
would be startled. Odds are that so would I, because I can't remember.
I've seen an awful lot, you know. Forgotten most of it, thank God.
Trouble is, when you start getting to my age, which, as I think I
mentioned earlier, is a somewhat startling one - did I say that?'

'Yes, you did mention it.'

'Good. I'd forgotten whether I had or not. The thing is that your memory
doesn't actually get any bigger, and a lot of stuff just falls out. So
you see, the major difference between someone of my age and someone of
yours is not how much I know, but how much I've forgotten.

And after a while you even forget what it is you've forgotten, and after
that you even forget that there was something to remember.
=======
etc.

MJ
Maciek
2021-05-31 05:31:26 UTC
'I have absolutely no idea,' said Reg brightly (...)
Wyguglałem, że to Douglas Adams, zgadza się?
Nie przepadam, dlatego nie znałem.
--
//\/\aciek
docktor(a)poczta.onet.pl
Freja Draco
2021-05-30 23:11:11 UTC
Post by Freja Draco
A może ktoś kojarzy, co to za dzieło?
Nie, ale kojarzę amerykański, gadany film średnich lotów, w którym
pewien nieśmiertelny robił coming out i zwierzał się znajomym, że nie
pamięta swoich najdawniejszych dziejów.
Prawdopodobnie mówisz o "Człowieku z Ziemi".
Konstrukcję to miało jak teatr telewizji, ale oglądało się nawet przyjemnie.

Maciek
2021-05-31 05:26:16 UTC
Konstrukcję to miało jak teatr telewizji, ale oglądało się nawet przyjemnie.
O, to to.
--
//\/\aciek
docktor(a)poczta.onet.pl
cana
1970-01-01 00:00:00 UTC
mam wrażenie iż to już było :-)
--
^ Lenistwo jest drogą do świętości ^
   ||^^^ a bluźnierstwo do raju ^^^||
J.R.
2021-05-30 14:15:06 UTC
Post by J.R.
[...]
Podpowiedź numer 1 - polski autor, który umarł na własną prośbę, chociaż
pewnie nie z nudów.
J.R.
J.R.
2021-05-31 10:55:48 UTC
Post by J.R.
Post by J.R.
[...]
Podpowiedź numer 2 (ostatnia) - akcja książki w pewnym sensie toczy się
we Włoszech.
J.R.
J.R.
2021-05-31 16:36:16 UTC
Post by J.R.
[...]
Adam Wiśniewski-Snerg, "Nagi cel", rekordzista znudził się życiem po
1175 latach.
J.R.
J.R.
2021-05-31 17:32:29 UTC
[...]