Konkurs dla Dinozaurów
J.R.
2021-02-27 19:56:15 UTC
Poza trybem Quizów ogłaszam Konkurs dla Dinozaurów.

10 pytań, ułożonych według daty pierwszego wydania. Tylko polscy
autorzy, wydania z lat 50. i 60.
Niech każdy sobie policzy, na ile z tych pytań potrafi odpowiedzieć
(oczywiście rozpoznając też autora i tytuł).
Pytania raczej nieguglalne, ale może i jest wśród was jakis mistrz gugl-fu.
Każdy, kto odpowie na 8 i więcej pytań, może sobie przyznać tytuł Dinozaura.

1. W Warszawie, nad brzegami uregulowanej Wisły biegnie autostrada i
mieści się tam pewien instytut badawczy PAN, a obok wille profesorów i
docentów.
W jaki sposób instytut pozbywa się radioaktywnych pyłów?

2. Superkomputer nakarmiono obrazami, powszechnie uznawanymi za piękne,
po czym kazano mu wygenerować piękno absolutne. Jaka grafika powstała w
odpowiedzi?

3. Lot na Wenus organizowany jest metodą crowdfundingu - potencjalni
pasażerowie wykupują udziały. Pewna młoda para pragnie odbyć nietypową
podróż poślubną i wykupuje 3 udziały. Dla kogo ten trzeci?

4. Czym zajmował się kobiecy klub "Błękitnej Róży"?

5. Bohaterowie trafili do starożytnej Ostii i mieli kłopoty ze
znalezieniem noclegu. W końcu podnajęli pokój u pewnej ubogiej rodziny,
mieszkającej w kilkupiętrowej insuli. Na którym piętrze?

6. Dokąd usiłowali uciec ludzie, gdy niezniszczalne bakterie z białka
krzemoorganicznego konsekwentnie uniemożliwiały życie na coraz większych
obszarach Ziemi?

7. Jacy są poeci?

8. Dlaczego na pytanie z cybernetyki na ważnym egzaminie padła odpowiedź
opisująca, jak jaskółki budują gniazda?

9. W ważnym referendum na pokładzie statku kosmicznego jedno z pytań
zadano po to, żeby je odrzucić. Kto odpowiedział jakkolwiek, tracił
szanse. Jakie to było pytanie i o co ubiegali się członkowie załogi?

10. Ile osób ocalił uczony, który zmarł po tym, jak zasłonił sobą wylot
akceleratora, uniemożliwiając napromieniowanie pewnej stacji orbitalnej?

W poniedziałek wieczorem odpowiedzi, ale może już wcześniej rozwiążecie?
J.R.
Dawid Rutkowski
2021-02-27 20:02:14 UTC
Ja znam tylko odpowiedź na 10, ale to było źródło pozytonów (choć może wylatujących z akcelatora).
I czy to była stacja orbitalna, czy też na jakiejś planetoidzie?
J.R.
2021-02-27 21:43:36 UTC
Post by Dawid Rutkowski
Ja znam tylko odpowiedź na 10, ale to było źródło pozytonów (choć może wylatujących z akcelatora).
I czy to była stacja orbitalna, czy też na jakiejś planetoidzie?
Elektronów. Bohater miał do wyboru pozytony i elektrony, które zderzając
się generowały promieniowanie. Wybrał elektrony.
J.R.
Dawid Rutkowski
2021-02-28 11:25:59 UTC
Post by J.R.
Post by Dawid Rutkowski
[...]
Hmm, wybór w sumie rozsądny, bo rzeczywiście trudno byłoby
własnym ciałem zasłonić źródło pozytonów bez zamienienia się
samemu w promieniowanie gamma...
To czemu zapamiętałem, że pozytonów?
Hmm, a jak zrobić źródło pozytonów?
Odwieczny problem napędu anihilacyjnego - jak zabrać ze sobą "anty-paliwo" (bo "paliwem" mogą być po prostu śmieci wytwarzane na statku)?
Artur Stachura
2021-02-28 13:21:38 UTC
Post by Dawid Rutkowski
Odwieczny problem napędu anihilacyjnego - jak zabrać ze sobą
"anty-paliwo" (bo "paliwem" mogą być po prostu śmieci wytwarzane na
statku)?
Za statkiem ciągnąć, na sznurku.
Grawitacyjnym, a może i magnetyczny by się nadał.
2021-03-02 21:43:31 UTC
Post by Dawid Rutkowski
Post by J.R.
Post by Dawid Rutkowski
[...]
Żaden problem, pozytony są naładowane elektrycznie, trzeba je trzymać w
zbiorniku z obudowa chroniona polem e elektrycznym do środka.

Michal Jankowski
2021-02-27 21:24:04 UTC
Kurde. Kojarzę na poczekaniu cztery, a odpowiedzi znam dwie. Jakieś
głębsze pokłady znalazłeś...

MJ
Freja Draco
2021-02-27 21:43:15 UTC
W dniu 2021-02-27 o 20:56, J.R. pisze:

2 mi się z czymś kojarzy. Jakby Lem, ale może ktoś inny.

10 czytałam i znaj odpowiedź, chociaż nie pamiętam autora.

2021-02-28 07:31:57 UTC
prawie na pewno Lem
J.R.
2021-02-27 21:45:28 UTC
Post by J.R.
Poza trybem Quizów ogłaszam Konkurs dla Dinozaurów.
10 pytań, ułożonych według daty pierwszego wydania. Tylko polscy
autorzy, wydania z lat 50. i 60.
Może pomoże, jeśli powiem, że 1. jest z 1954 roku, 10. z 1965, a reszta
pomiędzy?
J.R.
Michal Jankowski
2021-02-27 22:01:27 UTC
No dobrze.
1. Coś kojarzę, ale...
2. Wiem.
5. Wiem. Znaczy sprawdziłem, bo kto by tam piętra pamiętał...
7. Coś dzwoni, ale słabo.
8. Wiem.
10. Mam gdzieś na półce.

Reszty nie kojarzę, ale jeszcze będę się starał. :)

MJ
Michal Jankowski

MJ
Michal Jankowski
2021-02-27 23:03:34 UTC
Post by Michal Jankowski
No dobrze.
1. Coś kojarzę, ale...
A, oczywiście.

MJ
Michal Jankowski
2021-02-27 23:25:38 UTC
Post by J.R.
7. Jacy są poeci?
Aaaa! :)

Ale do ośmiu to raczej nie dobiję...

MJ
Artur Stachura
2021-02-28 13:25:01 UTC
Post by J.R.
Poza trybem Quizów ogłaszam Konkurs dla Dinozaurów.
10 pytań, ułożonych według daty pierwszego wydania. Tylko polscy
autorzy, wydania z lat 50. i 60.
Pytanie formalne - tylko powieści czy także opowiadania?
J.R.
2021-02-28 14:03:21 UTC
Post by J.R.
Poza trybem Quizów ogłaszam Konkurs dla Dinozaurów.
10 pytań, ułożonych według daty pierwszego wydania. Tylko polscy
autorzy, wydania z lat 50. i 60.
Pytanie formalne - tylko powieści czy także opowiadania?
Opowiadania też. 3 konkretnie, reszta powieści.
J.R.
Michal Jankowski
2021-02-28 23:56:50 UTC
Post by J.R.
Post by Artur Stachura
Post by J.R.
[...]
Opowiadania są numer 1, 8 i 10.

Ale to tym gorzej, bo to znaczy, że nie kojarzę trzech powieści...

MJ
Michał Jankowski
2021-03-01 12:02:18 UTC
A w ogóle to zdeponować gdzieś odpowiedzi czy tak sobie honorowo zgadujemy?

MJ
Dawid Rutkowski
2021-03-01 13:34:48 UTC
Post by Michał Jankowski
A w ogóle to zdeponować gdzieś odpowiedzi czy tak sobie honorowo zgadujemy?
Autor konkursu pisał o przyznawaniu _sobie_ tytułu Dinozaura ;>
Co do obiecanych na wieczór odpowiedzi to proponowałbym autor/tytuł, żeby nie spoilować, tylko zachęcić do lektury klasyki.

Tak mnie naszły wspomnienia, jakie to cuda się trafiały w NF. A jeszcze ciekawsze było to, że czytałem dopóki kupowałem w kiosku (do dziś pamietam wypatrywanie nowej NF - jeszcze mi się czasem śni, że kupuję - secret service i komiksów z tm semic - też niespodzianki, co też tym razem będzie w mega marvel lub wydaniu specjalnym - wtedy nie było internetu pod strzechami i w kieszeniach) - a jak zaprenumerowałem, to przestałem nawet koperty otwierać - ale mam w piwnicy ewakuowane z domu rodzinego, czas tam zajrzeć...
Michał Jankowski
2021-03-01 13:49:13 UTC
Post by Dawid Rutkowski
Post by Michał Jankowski
A w ogóle to zdeponować gdzieś odpowiedzi czy tak sobie honorowo zgadujemy?
Autor konkursu pisał o przyznawaniu _sobie_ tytułu Dinozaura ;>
No niestety, nie łapię się. Za ostre kryteria. :)

MJ
J.R.
2021-03-01 14:24:30 UTC
Post by Dawid Rutkowski
Post by Michał Jankowski
A w ogóle to zdeponować gdzieś odpowiedzi czy tak sobie honorowo zgadujemy?
Autor konkursu pisał o przyznawaniu _sobie_ tytułu Dinozaura ;>
Tak jest!
Post by Dawid Rutkowski
Co do obiecanych na wieczór odpowiedzi to proponowałbym autor/tytuł, żeby nie spoilować, tylko zachęcić do lektury klasyki.
E, załączę krótkie cytaty, które raczej nie powinny odebrać przyjemności
z lektury.
Post by Dawid Rutkowski
Tak mnie naszły wspomnienia, jakie to cuda się trafiały w NF.
Ostatni numer NF jest - dla mnie - zaskakująco dobry.
J.R.
Michal Jankowski
2021-03-01 16:40:07 UTC
To ja tak może polecę podsumowanie numerkami...

1. Utwór - bez problemu. Pytanie - trzeba było sprawdzić.

2. Trywialne do kwadratu.

3. No idea.

4. Ditto.

5. Piętra musiałem poszukać.

6. Dość proste, a nawet na wiki jest.

7. Jak już sobie przypomniałem, to nie mogłem pojąć, że nie wiedziałem
od razu. :)

8. Łatwiutkie. I googla się.

9. Nie wiem, ale pewnie się okaże, że znam.

10. Odpowiedź prosta (i do zgadnięcia), ale po tytuł musiałem sięgnąć.

I to by było na tyle.

MJ
J.R.
2021-03-01 17:29:18 UTC
Post by Michal Jankowski
To ja tak może polecę podsumowanie numerkami...
2. Trywialne do kwadratu.
3. No idea.
4. Ditto.
5. Piętra musiałem poszukać.
Skoro pytania są posortowane według dat, to w okienku czasowym między
wydaniem 2 a 5 ukazało się może 5 tytułów polskiej SF. Albo i to nie...
Post by Michal Jankowski
7. Jak już sobie przypomniałem, to nie mogłem pojąć, że nie wiedziałem
od razu. :)
8. Łatwiutkie. I googla się.
9. Nie wiem, ale pewnie się okaże, że znam.
Kto czytał 7, z samej ciekawości pewnie czytał 9.
J.R.
Michal Jankowski
2021-03-01 18:03:57 UTC
Post by J.R.
Post by Michal Jankowski
[...]
No właśnie szukałem i szukałem i nie znalazłem.
Post by J.R.
Post by Michal Jankowski
[...]
A! Ale ja ten utwór dość konsekwentnie wypieram, tak niedobry mi się
wydaje... I nie w tym pokoju na półce stoi. :)

MJ
Michał Jankowski
2021-03-01 13:52:04 UTC
Post by J.R.
Pytania raczej nieguglalne, ale może i jest wśród was jakis mistrz gugl-fu.
Większość faktycznie, ale odpowiedź na pytanie 6 to jest wręcz w
streszczeniu na wiki.

MJ
J.R.
2021-03-01 19:17:17 UTC
Post by J.R.
[...]
Wystarczy 6 na bycie dinozaurem
Post by J.R.
[...]
Stanisław Lem, "Topolny i Czwartek" w "Sezam i inne opowiadania" 1954
"Najbliżej Wisły, odosobniony od innych zabudowań, leży bezokienny kloc
betonowy, w którym mieści się główny stos atomowy Instytutu.
Przysadzista budowla jest do połowy wpuszczona w ziemi. Za betonowym
graniastosłupem stosu wznosi się widoczny już z daleka, podobny do
masztu, podtrzymywany systemem rozpiętych szeroko lin stalowych
czterystumetrowy komin. Podziemne sprężarki wyrzucają przezeń w
najwyższe warstwy atmosfery radioaktywne gazy wytwarzane w stosie, by
nie mogły wyrządzić szkody mieszkańcom okolicznych osiedli."
Post by J.R.
2. Superkomputer nakarmiono obrazami, powszechnie uznawanymi za piękne,
po czym kazano mu wygenerować piękno absolutne. Jaka grafika powstała w
odpowiedzi?
Stanisław Lem, "Obłok Magellana" 1955
"Powierzchnię wypełniał zawiły, powtarzający się rytmicznie deseń.
Nieskończona mnogość arabesek mrowiła się w oczach; każda rozpadała się
na roje coraz drobniejszych, i cała ta przestrzeń, zabudowana wedle
żelaznej konsekwencji praw wynikających z formuły, stanowiła tło, z
którego występował w samym środku właściwy twór tej martwo zrodzonej
kompozycji: puste, idealnie okrągłe, białe koło."
Post by J.R.
3. Lot na Wenus organizowany jest metodą crowdfundingu - potencjalni
pasażerowie wykupują udziały. Pewna młoda para pragnie odbyć nietypową
podróż poślubną i wykupuje 3 udziały. Dla kogo ten trzeci?
Władysław Umiński, "Zaziemskie światy" 1956
Młoda, bardzo bogata para w podróż na Wenus wzięła ze sobą pokojówkę. Za
dodatkowy milion dolarów.
Post by J.R.
4. Czym zajmował się kobiecy klub "Błękitnej Róży"?
Roman Gajda, "Ludzie Ery Atomowej" 1957
"Jest to klub wyłącznie kobiecy, którego członkinie muszą przestrzegać
ściśle obowiązującego regulaminu. Do klubu nie mogą w żadnym wypadku
należeć kobiety zamężne, gdyż małżeństwo dla nas praktycznie nie
istnieje. W epoce Ery Atomowej kobieta ma stanowisko uprzywilejowane,
gdyż ona, nie mężczyzna, wybiera sobie obiekt miłości. My zaś, należące
do klubu „Błękitnej Róży", oddajemy się jeden, jedyny raz swemu
kochankowi, przeżywając wspaniałą ucztę miłosną, ucztę jedyną, podobną
do lotu miłosnego pszczoły..."
Post by J.R.
5. Bohaterowie trafili do starożytnej Ostii i mieli kłopoty ze
znalezieniem noclegu. W końcu podnajęli pokój u pewnej ubogiej rodziny,
mieszkającej w kilkupiętrowej insuli. Na którym piętrze?
Bohdan Korewicki, "Przez ocean czasu" 1957
Biedni ci ludzie mieszkali na trzecim piętrze insuli.
Post by J.R.
6. Dokąd usiłowali uciec ludzie, gdy niezniszczalne bakterie z białka
krzemoorganicznego konsekwentnie uniemożliwiały życie na coraz większych
obszarach Ziemi?
Krzysztof Boruń, Andrzej Trepka, "Kosmiczni Bracia" 1959
Przygotowywano masowe przesiedlenie na Wenus.
Post by J.R.
7. Jacy są poeci?
Jerzy Broszkiewicz, "Ci z dziesiątego tysiąca" 1962
"Alka spojrzała na brata bardzo nieprzyjemnie. On jednak z zimną krwią
pokazał jej język.
— Proszę — powiedziała. — Tacy są „poeci".
Słowo „poeta" miało zabrzmieć jak obelga i jak obelga zabrzmiało. Alek
jednak zaśmiał się z pełną pogodą ducha.
— Proszę — rzekł. — A takie są kobiety."
Post by J.R.
8. Dlaczego na pytanie z cybernetyki na ważnym egzaminie padła odpowiedź
opisująca, jak jaskółki budują gniazda?
Konrad Fiałkowski, "Cerebroskop" w zbiorze "Wróble Galaktyki", 1963
Tytułowy Cerebroskop to maszyna do egzaminowania czytająca myśli
egzaminowanego i porównująca je z prawidłową odpowiedzią. Sprytni
studenci zrobili przystawkę, która wymuszała na urządzeniu porównywanie
odpowiedzi z... odpowiedzią. Bohater pomylił wtyczki przy podłączaniu i:
"Kretyński geniuszu - powitał mnie Wan - wiesz, co zrobiłeś? Podłączyłeś
się bezpośrednio do dyspozytorni cerebroskopu i sterowałeś go własnymi
myślami. On wybierał informacje o zagadnieniach przez ciebie
pomyślanych, a reszta szła tak, jak przewidywaliśmy. Powiedz szczerze,
myślałeś o jaskółkach?"
Post by J.R.
9. W ważnym referendum na pokładzie statku kosmicznego jedno z pytań
zadano po to, żeby je odrzucić. Kto odpowiedział jakkolwiek, tracił
szanse. Jakie to było pytanie i o co ubiegali się członkowie załogi?
Jerzy Broszkiewicz, "Oko Centaura" 1964
Referendum było związanie z wyłanianiem uczestników zwiadu na planecie,
na której prawdopodobnie istniały rozumne istoty. Jakoś wszyscy pchali
się do tego zwiadu. A pytanie brzmiało "czy w wypadku wysłania
kosmolotów opatrzyć je w środki obrony i ataku?".
"Postawiliśmy to pytanie, ażebyście je odrzucili. Ci, którzy
odpowiedzieli tylko „nie”, wykazali wprawdzie uprzejmość wobec
kierownictwa, ale nie będą mogli należeć do grup, których zadaniem
będzie nawiązanie kontaktu z Centauryjczykami."
Post by J.R.
10. Ile osób ocalił uczony, który zmarł po tym, jak zasłonił sobą wylot
akceleratora, uniemożliwiając napromieniowanie pewnej stacji orbitalnej?
Janusz A. Zajdel, "Studnia" w "Jad Mantezji" 1965
Tak się złożyło, że na stacji kosmicznej, którą uratował uczony przed
strumieniem promieniowania akurat nikogo nie było.

Przyjemnej lektury klasyków.
J.R.
Michal Jankowski
2021-03-01 19:30:21 UTC
Post by J.R.
Władysław Umiński, "Zaziemskie światy" 1956
Młoda, bardzo bogata para w podróż na Wenus wzięła ze sobą pokojówkę. Za
dodatkowy milion dolarów.
Umińskiego znam, ale akurat nie ten tytuł. Poza tym w 1956 to chyba już
nie żył?
Post by J.R.
Post by J.R.
[...]
A cóż to takiego? I kto to? Wikipedia nie słyszała... Skąd Ty takie
perełki bierzesz? Podziwiam.

MJ
J.R.
2021-03-01 19:47:30 UTC
Post by Michal Jankowski
Post by J.R.
[...]
Według wiki: Zaziemskie światy (druk 1948, dystrybucja 1956) Władysław
nie doczekał...
Post by Michal Jankowski
Post by J.R.
Post by J.R.
[...]
https://lubimyczytac.pl/ksiazka/68815/ludzie-ery-atomowej
http://www.encyklopediafantastyki.pl/index.php?title=Roman_Gajda

A taka perełkę miałem na półce. I na serwisie, którego nie wypada
nazywać też jest.
J.R.
Michal Jankowski
2021-03-01 20:13:05 UTC
Post by Michal Jankowski
[...]
Wypisz-wymaluj jak z Umińskim - 1948 i przeczekiwało stalinizm.
Post by J.R.
A taka perełkę miałem na półce. I na serwisie, którego nie wypada
nazywać też jest.
Jak już się wie, że coś takiego istnieje...

Nawet jest do kupienia papierowe, no alledrogo.

MJ
J.R.
2021-03-02 09:38:54 UTC
Post by Michal Jankowski
Post by J.R.
https://lubimyczytac.pl/ksiazka/68815/ludzie-ery-atomowej
http://www.encyklopediafantastyki.pl/index.php?title=Roman_Gajda
Wypisz-wymaluj jak z Umińskim - 1948 i przeczekiwało stalinizm.
A ten miał więcej szczęścia - wydali go mniej więcej o czasie.

http://encyklopediafantastyki.pl/index.php?title=Schron_na_Placu_Zamkowym

Ale nie miałem tego nigdy w ręku...

BTW Lema "Szpital..." też się przeleżał.
J.R.
Freja Draco
2021-03-01 21:56:32 UTC
Post by J.R.
Post by J.R.
[...]
Ja toto z 10 lat temu na starociach dostałam i w sumie to nie cierpiałam
przy czytaniu. Chociaż takie rzeczy traktuję bardziej jako ciekawostkę
na temat możliwości i ograniczeń ludzkiej wiedzy i wyobraźni. Ludzie Ery
Atomowej całkiem dobrze dali tu sobie radę.

Nawet quiz z tej książki kiedyś zrobiłam.

Natomiast tego klubu za cholerę nie pamiętam. Może w latach 50-tych taki
pomysł był obrazoburczy, ale dla osoby z epoki post-post-post
modernizmu, to już żadne, warte pamiętania, halo.

2021-03-02 10:02:42 UTC
Post by J.R.
Post by J.R.
[...]
Fragment "Ludzi..." opublikowała "Fantastyka" w cyklu prezentacji
staroci. Bardzo się wtedy "napaliłem" na tę książkę, bo opublikowana
była jakaś efektowna scena, niczym ze space opery.