Quiz 56/2021 - Pilot zostaje pisarzem
KLoSS
2021-06-06 19:02:47 UTC
Książka w której kosmiczny pilot zostaje pisarzem.

I nie jest to Ijon Tichy ;-).
KLoSS
Mirek Bogdanowicz
2021-06-07 15:02:55 UTC
Post by KLoSS
Książka w której kosmiczny pilot zostaje pisarzem.
I nie jest to Ijon Tichy ;-).
"Brama do gwiazd" i sequele?

M.B.
Artur Stachura
2021-06-07 15:26:13 UTC
Post by Mirek Bogdanowicz
Post by KLoSS
Książka w której kosmiczny pilot zostaje pisarzem.
I nie jest to Ijon Tichy ;-).
"Brama do gwiazd" i sequele?
OIDP statki Heechów latały jak chciały, ludzie nimi nie sterowali.
Była chyba nawet wspomniana próba ingerencji w układ sterowniczy,
która nie skończyła się dobrze.
KLoSS
2021-06-07 16:18:05 UTC
Post by Mirek Bogdanowicz
Post by KLoSS
[...]
No tak ale nastawić kurs trzeba było i to dość dokładnie, ale quiz
dotyczy innej książki.
I w niej piloci są klasycznymi pilotami, pisarz którym zostaje
wspomniany wcześniej pilot jest klasycznym pisarzem który podpisał umowę
na wydanie książki i dostał za to wynagrodzenie. Cała akcja dzieje się w
układzie słonecznym (lub jego odległej granicy) bo ludzie nie potrafią
jeszcze latać dalej.

I jest tam jeszcze niematerialne dziecko które zastanawiamy się czy
istnieje naprawdę czy jest tylko wymysłem.
KLoSS
Freja Draco
2021-06-08 14:25:42 UTC
Post by KLoSS
Post by Artur Stachura
[...]
Oj, ale - o ile dobrze pamiętam - to było tylko wybieranie stacji
docelowej z dostępnej listy i nikt tak naprawdę nie wiedział, gdzie
poleci (i jak daleko to będzie) dopóki ktoś tam już nie poleciał.

Był nawet taki przypadek, że jakaś załoga zawędrowała w taki kawałek
kosmosu, którego kompletnie nie potrafiła zidentyfikować. Tzn. nie tyle
nawet nie znała swoich współrzędnych, co nie rozumiała czym jest
otaczająca ich przestrzeń.

Arivald
2021-06-08 16:56:50 UTC
Post by KLoSS
Post by Artur Stachura
[...]
Raczej wybór ko-ordynatów, bez znajomości systemu ich definiowania. A
potem na życzenie automat dostrajał wybraną pozycję do najbliższej
znanej stacji albo orbity.
Arivald
KLoSS
2021-06-08 17:21:46 UTC
Post by KLoSS
On Mon, 7 Jun 2021 08:02:55 -0700 (PDT), Mirek Bogdanowicz
Post by Mirek Bogdanowicz
Post by KLoSS
[...]
Autor był Polakiem, zmarł jeszcze w poprzednim wieku.
Hm, przez prawie 25 lat zajmował się wyłącznie pracą literacką a dzisiaj
jest pisarzem raczej mało znanym. Choć jego czterotomowy cykl gdzieś tam
obił mi się o uszy, może pora przeczytać.

Właśnie sobie odświeżyłem całą powieść. Dość charakterystyczny jest w
niej opis przebywania w komorze ciszy i to jak główny bohater powoli
popada w szaleństwo. Z resztą motyw szaleństwa mniej lub bardziej
przewija się cały czas. W tym szaleństwie okazuje się, że jest metoda i
pomimo tego, a może nawet dzięki temu, udaje mu się zostać dowódcą
pierwszej wyprawy pozasłonecznej.

Zdecydowanie ta powieść to fantastyka socjologiczna.
KLoSS
KLoSS
2021-06-09 17:44:59 UTC
Post by Mirek Bogdanowicz
Post by KLoSS
[...]
Ostatnia podpowiedź dotycząca autora:

Laureat wielu konkursów literackich. Publikował opowiadania na łamach
"Młodego Technika", "Morza i Ziemi", "Razem", "Odgłosów",
"Politechnika", "Nurtu", "Fantastyki".

Czekam do jutra do godz 8:00.
KLoSS
J.R.
2021-06-09 18:40:29 UTC
Post by KLoSS
Post by KLoSS
[...]
Domyślam się. Czytałem, ale nie pamiętam tych wspaniałości.
Za to pamiętam, że w wersji z Młodego Techniki Ziemię otaczała Kasza, a
w wersji książkowej zmienił nazwę na trochę bardziej wyrafinowaną.
J.R.
Michal Jankowski
2021-06-09 19:58:24 UTC
Post by J.R.
Post by KLoSS
[...]
No, skoro "Morze i Ziemia", to autor jest jasny. :)

Tego dzieła nie próbowałem czytać, ale generalnie autor był dla mnie
niestrawny...

MJ
cana
1970-01-01 00:00:00 UTC
i mieli dziwne owadzie zadki patrząc na wyprofilowanie foteli :-)
--
^ Lenistwo jest drogą do świętości ^
   ||^^^ a bluźnierstwo do raju ^^^||
Freja Draco
2021-06-08 14:31:59 UTC
Post by cana
i mieli dziwne owadzie zadki patrząc na wyprofilowanie foteli :-)
Nie mieli. Nosili między nogami generatory mikrofal, co stanowiło dla
nich element systemu podtrzymywania życia poza rodzimą planetą.

KLoSS
2021-06-10 06:25:00 UTC
Post by KLoSS
Książka w której kosmiczny pilot zostaje pisarzem.
I nie jest to Ijon Tichy ;-).
Quiz nierozstrzygnięty. Wraca do Artura.

Pytanie było o książkę "Na tle kosmicznej otchłani" Jacka Sawaszkiewicza.

W sumie to są połączone 3 części:
Katharsis, Eskapizm i Anastasis
Dwie wcześniej były wydane osobno.
Czyta się w sumie dość przyjemnie. Charakterystyczne jest przeplatanie
tekstu fragmentami z pisanej przez głównego bohatera książki. Takie
cytaty czasem nawet na kilka stron wydrukowane są niebieską czcionką.

Autor jest chyba bardziej znany z "Kronik Akaszy".

Przy okazji szukania informacji o autorze dowiedziałem się co to są
właściwie Kroniki Akaszy. Ot taka ciekawostka jakby ktoś jeszcze nie
wiedział:
https://ommani.pl/kroniki-akaszy/#Co_to_sa_Kroniki_Akaszy_i_jak_je_czytac
KLoSS
Artur Stachura
2021-06-10 07:57:11 UTC
Post by KLoSS
Post by KLoSS
[...]
"Kroniki Akaszy" czytałem tak dawno, że pamiętam tylko sensacyjną
akcję dziejącą się w USA, co ciekawe, pisaną z punktu widzenia
głównej bohaterki. Ale nie wiedziałem wtedy, że utwór ma takie
konotacje...
cana
1970-01-01 00:00:00 UTC
i z sukcesorów