Quiz 37/2021 - Po drucie przez (wszech)świat
2021-04-08 22:15:49 UTC
Nawiązując do cyklu z poprzedniego quizu, a dokładniej - sposobu,
w który John Carter przybywa na Marsa:

W jakim najwcześniejszym utworze s-f pojawia się urządzenie do
teleportacji?

Urządzenie ma przenosić całego człowieka "z ciałem i duszą" a nie
tylko sam "software". Dystans dowolny.

Chodzi o urządzenie techniczne działające zgodnie z fizyką, choćby
wydumaną. Magia i parapsychiczne zdolności nie wchodzą w grę.
Wyłączamy także wehikuły czasu, które umożliwiają "przy okazji"
przeniesienie w przestrzeni.
J.R.
2021-04-09 19:44:13 UTC
[...]
No to pierwszy wist:

A.E. van Vogt, Wyprawa do gwiazd, 1945
https://en.wikipedia.org/wiki/The_Mixed_Men

"Obecne transmitery materii zmieniają organizm w strumień elektronów, a
następnie odbudowują go stosując proces rekonstrukcji tkanki."
J.R.
Artur Stachura
2021-04-11 10:47:23 UTC
Post by J.R.
Post by Artur Stachura
[...]
Jako że minęła doba a nie ma innych licytatorów, uznaję Cię za
zwycięzcę.

Propozycje Michała były starsze, ale nie wydano ich po polsku. Przy
okazji dowiedziałem się, że wspomniany Fred T. Jane to ten sam od
znanego przeglądu "Jane's Aircraft". Na stronie Projektu Gutenberg
jest nawet wydanie tego katalogu z 1913 r. "To Venus in Five Seconds"
znalazłem tu: https://archive.org/details/ToVenusInFiveSeconds
Michal Jankowski
2021-04-09 20:42:00 UTC
[...]
wiki mówi:

===
Teleportation is a common subject in science fiction literature, film,
video games, and television. The use of matter transmitters in science
fiction originated at least as early as the 19th century. An early
example of scientific teleportation (as opposed to magical or spiritual
teleportation) is found in the 1897 novel To Venus in Five Seconds by
Fred T. Jane. Jane's protagonist is transported from a
strange-machinery-containing gazebo on Earth to planet Venus – hence the
title.

The earliest recorded story of a "matter transmitter" was Edward Page
Mitchell's "The Man Without a Body" in 1877.
===

MJ
Andrzej P. Wozniak
2021-04-09 21:12:29 UTC
[...]
Encyklopediafantastyki.pl nic nie mówi o powyższych po polsku.
--
Andrzej P. Woźniak ***@pochta.onet.pl (zamień miejscami z⇔h w adresie)