Quiz 51/2021 - Poczytałbym film...
Add Reply
KLoSS
2021-05-23 19:38:57 UTC
Proponowałam już kiedyś, żeby, jeśli zwycięzca nie wypełni swojego
zaszczytnego obowiązku, kolejne pytanie mógł zadać ktokolwiek.
Więc jutro zadam, jeśli nikt mnie nie ubiegnie.
To ubiegam.

Film na podstawie książki to ekranizacja.
A jak się nazywa książka napisana na podstawie filmu (pewnie bardziej
scenariusza)? Papieryzacja? Skiążkowanie? Spapierowanie?
Spowieściowanie? Nie mam pojęcia, ale kiedyś wpadła mi w ręce książką
napisana na podstawie pewnego bardzo znanego filmu (oczywiście SF). I
przyznam, że jak to z książkami bywa, była lepsza niż film, dlatego
chętnie sięgnę po kolejną.

Teraz właściwy quiz: ponieważ "najstarsza powieść która ... (coś tam)"
jest już w tych quizach oklepane to proponuję: najnowsza powieść która
została napisana na podstawie filmu lub scenariusza. Uznam nawet jeśli
film nie miał jeszcze premiery lub nawet został porzucony na wczesnym
etapie, wystarczy, że jest to w jakiś sposób udokumentowane, że najpierw
był scenariusza.

Aha, i to że ostatnie 2 sezony "Gry o tron" powstały przed wydaniem
właściwych powieści to się nie liczy. Od początku (czyli dla serialu od
1 sezonu) to musi być najpierw tylko film.

Kusi mnie jeszcze aby wykluczyć Star Wars bo tam dział książek jest duża
częścią całej franczyzy i klasą samą w sobie. Dlatego pewnie każdy film
prędzej czy później zostanie wydany jako powieść. Na lubimyczytac.pl:
Wszystkie książki w serii: 157. Ale niech będzie uznam też SW.

I jeśli ktoś zna, fajne skiążkowane filmy to niech pisze, nawet jeśli
ktoś już podał coś z późniejszą datą.
KLoSS
J.R.
2021-05-23 19:43:25 UTC
W dniu 2021-05-23 o 21:38, KLoSS pisze:
[...]
Post by KLoSS
Film na podstawie książki to ekranizacja.
A jak się nazywa książka napisana na podstawie filmu (pewnie bardziej
scenariusza)? Papieryzacja? Skiążkowanie? Spapierowanie?
Spowieściowanie?
Chyba nowelizacja filmu?
J.R.
Michal Jankowski
2021-05-23 19:47:44 UTC
Post by J.R.
[...]
Post by KLoSS
[...]
Ale to chyba po angielsku, bo po polsku "nowelizacja" znaczy co innego.
Co prawda "terminator" też... :)

https://en.wikipedia.org/wiki/Novelization

MJ
KLoSS
2021-05-23 20:10:03 UTC
Post by Michal Jankowski
Post by J.R.
[...]
Post by KLoSS
[...]
Hm, w Słowniku języka polskiego PWN jest tylko jedno znacznie.
Nieoficjalnie też nigdzie nie spotkałem w kontekście powieści.
KLoSS
KLoSS
KLoSS
J.R.
2021-05-24 06:40:05 UTC
Post by Michal Jankowski
Post by J.R.
Post by KLoSS
[...]
https://obcyjezykpolski.pl/nowelizacja-filmu/

Uzus się zrobił...
J.R.
Dawid Rutkowski
Uzus?
Dawid Rutkowski
Echh, najpierw googlaj, potem pytaj, inaczej canceli potrzeba ;>
jn
2021-05-23 22:31:15 UTC
Post by KLoSS
Film na podstawie książki to ekranizacja.
A jak się nazywa książka napisana na podstawie filmu (pewnie bardziej
scenariusza)? Papieryzacja? Skiążkowanie? Spapierowanie? Spowieściowanie?
Może film ukazał się drukiem? :)
Czytałem kryminał "Dochodzenie" na podstawie serialu.
https://lubimyczytac.pl/cykl/1929/sarah-lund
Arivald
2021-05-24 05:19:48 UTC
Post by KLoSS
[...]
Nie do końca odpowiedź na quiz, ale to lepszy zawodnik, klasa sama w
sobie, książka na podstawie filmu na podstawie książki :-)

Opowiadanie "We Can Remember It For You Wholesale" Philip K. Dick >>
Film "Total Recall" Paul Verhoeven >>
Książka "TOTAL RECALL" Piers Anthony

źródło: https://en.wikipedia.org/wiki/Total_Recall_(1990_film)#Novelization
Arivald
J.R.
2021-05-24 06:11:47 UTC
Post by Arivald
[...]
Opowiadanie A. C. Clarka "Strażnik" -> Film "2001: Odyseja kosmiczna" ->
Książka "2001: Odyseja kosmiczna"
J.R.
Freja Draco
2021-05-24 10:16:25 UTC
[...]
Obcy: przebudzenie

autor: Ann Carol Crispin
wydawnictwo: Dilmun
wydanie oryginalne: 1997
wydanie polskie: 1998

KLoSS
2021-05-24 22:20:54 UTC
[...]
Tylko szkoda, że im późniejszy film tym gorszy :-(
Ale może książka jest lepsza od filmu?

Hm, ciekawe czy 1 część nie została przypadkiem wydana...
O jest https://lubimyczytac.pl/ksiazka/4880569/obcy
Data 1992-01-01, może warto przeczytać, poszukam.

Jak na razie chyba jedyna odpowiedź spełniająca warunki quizu, czekam
jeszcze do jutra (a w zasadzie już do dzisiaj) do 23:59.
KLoSS
Michal Jankowski
2021-05-25 08:22:47 UTC
Post by KLoSS
Jak na razie chyba jedyna odpowiedź spełniająca warunki quizu,
Rly? Mnie to się wydaje, że w USA "nowelizowane" było dosłownie
wszystko, ot, chociażby taki film z młodym Frankiem Drebinem (chyba, że
policzymy ten film jako ekranizację "Burzy" Szekspira :) )...

MJ
J.R.
2021-05-25 10:26:40 UTC
Post by Michal Jankowski
Post by KLoSS
[...]
Chyba filmy będące ekranizacją powieści, nie opowiadań, nie były
przerabiane ponownie na inną powieść?
A z drugiej strony *prawie* wszystkie filmy jednak oparte są o
pierwowzór literacki. Bardzo rzadko spotyka się "scenariusz oryginalny..."
J.R.
KLoSS
2021-05-25 18:04:17 UTC
Post by Michal Jankowski
Post by KLoSS
[...]
No tak, nie znałem skali, ale wystarczy wpisać w googla
www.google.com/search?q=The+Official+Movie+Novelization&source=lmns&tbm=shop

Co nie zmienia tego, że w PL wydawane jest niewiele.
KLoSS
Freja Draco
2021-05-25 12:20:21 UTC
Tylko szkoda, że im późniejszy film tym gorszy :-( Ale może książka
jest lepsza od filmu?
Nie wiem, nie czytałam. Nie przepadam za nowelizacjami.
Ale tutaj: https://alienhive.pl/ksiazki-obcy-alien/
piszą, że czwarta książka z serii jest najlepsza ze wszystkich, a w
każdym razie relatywnie najlepsza.
Hm, ciekawe czy 1 część nie została przypadkiem wydana... O jest
https://lubimyczytac.pl/ksiazka/4880569/obcy Data 1992-01-01, może
warto przeczytać, poszukam.
Kiedyś na własne oczy widziałam wszystkie cztery części (książkowe), z
resztą w linku, który podałam, też o nich piszą.

2021-05-25 12:22:05 UTC
Post by KLoSS
Jak na razie chyba jedyna odpowiedź spełniająca warunki quizu
Moim zdaniem, dwie poprzednie też - jak najbardziej - się łapią, tylko,
że te książki są starsze.

KLoSS
2021-05-25 17:55:18 UTC
Post by KLoSS
Jak na razie chyba jedyna odpowiedź spełniająca warunki quizu
Moim zdaniem, dwie poprzednie też - jak najbardziej - się łapią, tylko,
że te książki są starsze.
Czyli opowiadanie -> film -> powieść?

No, ok.
KLoSS
KLoSS
2021-05-26 05:41:30 UTC
[...]
Czyli wygrał stary dobry obcy. Skoro piszą, że czwarta najlepsza to może
spróbować ją przeczytać...

Z drugiej strony skoro nowelizują wszystko co popadnie a u nas wydawane
jest tego tak niewiele to widocznie popyt nie jest zbyt duży. Albo prawa
za wydanie tłumaczenia są tak duże, że nas się nie opłaca.
--
KLoSS