Quiz 179/2020
2020-11-29 15:53:41 UTC
Zagadka książkowo-filmowa: co mają ze sobą wspólnego mysz i kosiarka
do trawy?
2020-11-30 17:29:13 UTC
Zagadka książkowo-filmowa: co mają ze sobą wspólnego mysz i kosiarka
do trawy?
Podpowiedź: chodzi o wspólny motyw w dwu utworach.
m4rkiz
2020-11-30 19:53:07 UTC
Zagadka książkowo-filmowa: co mają ze sobą wspólnego mysz i kosiarka
do trawy?
Podpowiedź: chodzi o wspólny motyw w dwu utworach.
Kojarzy mi się lawnmower man i kwiaty dla algernona ale pierwszy to
chyba tylko widziałem i to zaraz po premierze...
Artur Stachura
2020-11-30 21:18:17 UTC
Post by m4rkiz
[...]
Świetnie! Oba dzieła przedstawiają historię niepełnosprawnego
intelektualnie bohatera, którego umysł został sztucznie
"podrasowany" z tragicznym rezultatem.
O to podobieństwo mi chodziło.

Następny quiz Twój.

A'propos ekranizacji, to na podstawie "Kwiatów..." zrealizowano
(w latach 80-tych OIDP) spektakl Teatru Telewizji.
Andrzej P. Wozniak
2020-12-01 13:31:42 UTC
On Mon, 30 Nov 2020 20:53:07 +0100, m4rkiz
Post by m4rkiz
[...]
Wypadałoby dodać, że film „Kosiarz umysłów” (Lawnmower Man) powstał na
podstawie opowiadania Stephena Kinga „Kosiarz trawy” wydanego w tomie
„Nocna zmiana”.
A'propos ekranizacji,
Znowu brak autora tekstu „Kwiaty dla Algernona”: Daniel Keyes. Pomijasz
też amerykańską ekranizację z 2000 o takim samym tytule (Flowers for
Algernon, w roli głównej Matthew Modine) i parę innych:
https://pl.wikipedia.org/wiki/Kwiaty_dla_Algernona#Adaptacje_i_nawi%C4%85zania
https://en.wikipedia.org/wiki/Flowers_for_Algernon#Adaptations

Ciekawostka – Do kolejnej ekranizacji przymierzał się w 2009 Will Smith:
https://kultura.onet.pl/film/wiadomosci/kwiaty-dla-algernona-w-rekach-willa-smitha/w1rpec9
to na podstawie "Kwiatów..." zrealizowano
(w latach 80-tych OIDP) spektakl Teatru Telewizji.
Premiera 15 stycznia 1981, „Kobra”. Przedtem był Teatr Polskiego Radia, 5
czerwca 1977.
Tu są też inne realizacje teatralne w Polsce:
http://www.encyklopediateatru.pl/sztuki/wyszukaj?search=&premiere=&author=Keyes&descriptionselect=all
Andrzej P. Woźniak ***@pochta.onet.pl (zamień miejscami z⇔h w adresie)
Artur Stachura
2020-12-01 15:36:37 UTC
Post by m4rkiz
[...]
Dzięki za uzupełnienie. Nie wiedziałem o tych ekranizacjach.